Пројекат БОНТОН НЕГЕ – (ОД)РАСТИМО ЗАЈЕДНО
У школској 2022/23. на Конкурсу Еразмус+ пројеката К2 за стручно образовање пријавиле су свој пројекат проф. математике Виолета Никодиновић и проф. српског језика и књижевности Наташа Арамбашић са темом „Бонтон неге – (од)растимо заједно“. Резултати Конкурса су објављени на крају наставне шк. год. у јуну 2023.год. Пројекат је изабран и високо оцењен на Конкурсу, а спровођење је у овој шк год. 2023/24. са циљем учења, усавршавања и рада у једној од европских земаља.
Мобилност пројекта је у Немачкој, у кампусу Виталис, у Лајпцигу, у периоду од 21.4. до 4.5.2024. Овим пројектом се и наша школа регистровала и верификовала на Еразмус + платформи, чиме постаје део европског образовања који обогаћује животе и шири видике.
Њиме су обухваћени ученици другог разреда ове шк. год. два образовна профила: медицинска сестра-техничар и здравствени неговатељ. Заинтересовани ученици ће после пријављивања које траје у првом кварталу првог полугодишта, пролазити Конкурс наведених знања и вештина до каначног одабира почетком другог полугодишта, јануар-фебруар 2024. Детаљи, услови, Конкурса познати су од прве недеље септембра 2023. истакнути на Еразмус + огласној табли у школи.
Кампус Виталис у Лајпцигу пружа једнаке могућности образовања свим ученицима Европе. Подржава их у новим практичним вештинама струке, и у напредовању учења страних
језика, енглеског и немачког и развија њихове социјалне вештине . Кроз дружење са ученицима из целе Европе, негујући целоживотно учење, пружа незаборавну радост учења и одрастања.
Постављена презентација ће најкраће приказати идеју пројекта која тумачи негу у ширем значењу од здравствене неге, повезујући дух просветитељства, негу духа, са духом тела, здравственом негом.
Овом везом постиже се стандард европског образовања који ће сви ученици другог разреда на текућим часовима посвећеним просветитељству XVIII в. и боравку Доситеја Обрадовића на универзитету у Лајпцигу и Халеу разумети још боље.
Културна панорама наведених градова је обогаћена посетама Берлина и Дрездена.
Извештавање о спровођењу пројекта биће редовно како се направи сваки наредни корак његовог хода из Медицинске школе, из Панчева до Лајпцига, Берлина, Дрездена и назад.
Почела је мобилност Еразмус + пројекта у Лајпцигу, 21. априла. Изабраних петнаест ученика и две професорке Виолета Никодиновић, математике, и Наташа Арамбашић, српског језика и књижевности су данас организовано обилазили Лајпциг (прва фотографија је из кампуса, друга и трећа испред Гетеовог Фауста и кафеа где је одлазио кад је писао Фауста, четврта испред Градске куће у самом центру града).
Од сутра почињу радни задаци и одлазак на наставу.
Завршила се прва радна недеља у Лајпцигу. Препуни утисака, позитивне атмосфере, само за недељу дана смо сви стекли непроцењиво искуство и незаборавне тренутке.Фотографије ће дочарати оно што је наша свакодневница овде. Ученици почињу дан веома раним буђењем у 5:30 како би самостално спремили ужину током доручка и стигли на време тамо где обављају стручну праксу, понекад користећи три превозна средства, аутобус, воз, трамвај.Самостално се крећу по граду од кампуса до места праксе. Све су брзо и одлично савладали.По подне се одмарамо, дружимо, забављамо на спортским активностима или у клубу после вечере.Предстоје нам три излета, Зоо врт Лајпцига, највећи у Европи, Дрезден и Берлин.О новинама са праксе и о доживљајима са излета у следећим извештајима.
Радни састанак из трпезарије где ученици читају из дневника рада,активности,утиске и задатке које су тог дана имали.
После прве радне недеље оба дана викенда смо провели на излетима, прво у Зоо врту Лајпцига, а сутрадан у Дрездену. Научили смо много на најбољи могући начин кроз занимљиве и богате садржаје.
Зоолошки врт у Лајпцигу је у округу Мitte, а први пут је отворен 9. јуна 1878. Преузео га је град Лајпциг 1920. после Првог светског рата и сада се простире на око 27 хектара и садржи око 850 врста, чији је број животиња 9.400.
Дрезден је у немачкој савезној држави Саксонији, на обалама реке Лабе двадесетак километара од границе са Чешком. Због свог значајног културно-историјског наслеђа зову га Elbflorenz, Фиренца на Лаби. Чувен је по својим барокним грађевинама и уметничким збиркама. Четврта је по реду урбана регија Немачке, а наравно прва је Берлин, који ћемо посетити за Први мај.
Наш кампус је у Шкојдицу (Schkeuditz) у Саксонији на северу округа између два универзитетска града Лајпцига и Халеа, која су за развој европске и српске просвећености била седиште образовања од друге половине XVIII в. све до данас.
За нас је значајно јер смо овим путем корачали стопама Доситеја Обрадовића.
На празник рада који се обележава у целој Европи били смо у Берлину. Дан је био незабораван и интезиван јер смо успели да осетимо пулс града у једном дану.
Обилазак је подразумевао најзначајнија обележја града,али и посету модерне изложбе аутомобилске индустрије од олдтајмера до аутомобила будућности.Сусрет са историјом градаXX в. је оставио снажан утисак на све нас.Меморијал Холокауста је меморијал у Берлину јеврејским жртвама Холокауста, који је дизајнирао архитекта Питер Ајзенман. На парцели од 1,9 хектара налази се 2.711 бетонских плоча, распоређених у мрежи на косом пољу. Пролазећи између њих изазивао је утисак нелагоде и вртоглавице.Повратком у Лајпциг сутрадан, после радних обавеза, провели смо у обиласку споменика „Битка код Лајпцига“ која се одигравала у октобру 1813. и у њој је Наполеон био одлучно поражен. Споменик је висок 91 метар. Унутрашњост, између осталог, красе четири масивне фигуре, алегорије срчаности, побожности, народне снаге и пожртвованости.
Друга радна недеља у ЛајпцигуУ другој радној недељи наши Еразмусовци су са лакоћом и преданошћу обављали све своје радне обавезе од буђења у 5:30, путовања аутобусом, возом, трамвајем до четири установе, подељени у четири групе: Ања Ненадов, Милица Бабин, неговатељице; преостале три групе су са смера медицинска сестра-техничар и групе су чинили Тијана Киферов, Немања Лучић, затим Милица Милатов, Милица Немет, Нађа Постоловић, Нина Рајачић, Теодора Цветковски, и четврта група су Андрија Радивојев, Михајло Манасијевић, Кристина Стаменков, Ана Младеновић, Анастасија Пешко и Маша Миленковић.Упознали су систем рада, организацију, ефикасност, љубазност и посвећеност здравственог радника, али најјачи утисак поред хуманог односа према пацијенту оставили су модерни уређаји и помагала која помажу и олакшавају рад здравственог радника. Сви су приметили да је посао здравственог радника и социјализација пацијената, брига у адаптацији пацијената и веома развијена емпатија у свим облицима активности посла.Фотографије које ће дочарати радну праксу су направљене уз одобрење запослених у установи јер је фотографисање у здравственим установама ограничено и зато су се трудили да што више забележе у својим радним свескама оно што нису могли да фотографишу. Својим активностима наши ученици су испунили сва очекивања практичног дела наставе здравствене неге и тако постали вршњачки едукатори чиме пројекат наставља своју примену у нашој школи.
(прва група) на пракси-медицинска сестра техничар
Парк за старије особе „Стадтпалаис” налази се директно у прелепом парку Клара Цеткин
„Бонтон неге одрастимо заједно“ на нашим мајицама
*Завршена је мобилност Еразмус+ пројекта “ Бонтон неге (од)растимо заједно“*У суботу, 4. маја у поноћ слетели смо на београдски аеродром. После две недеље у којима су наши сјајни ученици вредно радили на преподневној практичној настави, а по подне и слободним данима уживали у градским панорамама, завршили смо мобилност доделом сертификата за сваког учесника пројекта и трајно понели незаборавне тренутке и слике са свих места које смо посетили. Најбоље смо упознали Лајпциг у коме смо боравили и фотографије ће то потврдити.Фотографије преносе и наш доживљај са изложбе из Градског музеја у који свакодневно долазе ученици и на тај начин реализују наставу. Поставка је подељена на два дела, хронолошки прати историју града од настанка до краја XX в. Одушевила нас је интерактивна модерна поставка која привлачи пажњу и служи трајном функционалном знању. Верујемо да је цео наш пројекат то оправдао и као најважнији резултат донео функционално знање јер је примењена таква метода учења.
У новој школској години 2024/25. настављамо са радом на пројекту Бонтон неге-(од)растимо заједно. На крају шк. год. после мобилности у априлу месецу, промовисали смо наше активности током боравка у Лајпцигу на Наставничком већу и у првим разредима на самом крају школске године.
На крају шк. 2023/24. г. у мају месецу, после мобилности, ученици су у информатичком кабинету школе радили Упитник евалуације како би се по завршетку пројекта у новембру 2024. њихово учешће оценило као и сам пројекат.
Почетком нове 2024/25. шк.г. ученици пројекта су направили брошуру и презентацију за промоцију ЕУ пројеката и нашег Еразмус + пројекта, и вршњачком едукацијом преносили искуства са практичне наставе у здравственим установама Лајпцига, из живота у кампусу као и са незаборавних посета Дрездена и Берлина.Врло конкретним примерима и фотографијама описали су како функционише здравствени систем Немачке, које су обавезе имали током практичне наставе, како су до ње стизали и колико су нових апарата, уређаја видели и користили током рада.Уочили су сличности и разлике које су биле засноване и на високој емпатији, хуманости и уважавању сваког члана радне заједнице, а нарочито према корисницима, пацијентима је то било веома изражено.Закључак је свакако једногласна жеља за сличним искуствима у неком новом европском окружењу.
Крајем октобра, 23. гостовали смо на Радио-телевизији Панчево у емисији “ И ми смо ту“ и управо самим насловом емисије смо скренули пажњу на наш пројекат, и његову вишезначност. Одговарајући на питања уреднице емисије, Добриле Јовановић, ученици Ања Ненадов са смера здравствени неговатељ/ица, Андрија Радивојев и Нина Рајачић, са смера медицинска сестра-техничар су објаснили своје активности током мобилности, шта је за њих то значило при повратку и какви су им планови сада када су стекли једно стручно, језичко и културолошко искуство.
На крају пројекта направили смо постер који је окачен на видном месту у школи како би информисао нове ученике и подстакао нове пројекте.