13.11.2024. na sajtu Evropske laboratorije za molekularnu biologiju objavljen je clanak o kursu „Povezivanje učionice sa istraživanjima u genomici“ koji je organizovan od strane edukacionog tima EMBLa i odrzan od 7.10 – 10.10.2024. u Heidelbergu , Nemacka. Na tom kursu kao jedna od ucesnika bila je nasa profesorka hemije i medicinske biohemije Tamara Ristic.
Ovde mozete procitati prevod teksta koji se nalazi na sajtu na engleskom jeziku.
Evropski edukatori i EMBL udružuju snage kako bi uveli znaje o genomici u učionicu
Napisala: Katarzyna Maria Kozlowska
Da li ste se ikada pitali šta se dešava kada okupite strastvene edukatore iz cele Evrope i povezete ih sa najnovijim istraživanja iz oblasti genomike?
Na EMBL-u u Hladbergu, 19 nastavnika prirodnih nauka iz devet evropskih zemalja nedavno je pohađalo inspirativni dvodnevni kurs „Povezivanje učionice sa istraživanjima u genomici“. Kurs je organizovan od strane tima za naučno obrazovanje i javnu angažovanost EMBL-a u partnerstvu sa Merck-om, a njegov cilj je bio da proširi razumevanje nastavnika o genomici i kako ovu uzbudljivu oblast uvesti u učionicu.
Sa ciljem da obogati naučno znanje, pruže resursi spremni za upotrebu u učionici i stvore odlicne prilike za umrežavanje – kurs je detaljno istražio brzo razvijajuću oblast genomike i njene primene u personalizovanoj medicini. Obučeni učitelji su se vratili u svoje zemlje spremni da vode kurseve prema modelu EMBL-ove obuke za nastavnike prirodnih nauka na svojim lokalnim jezicima, čime se uticaj ove inicijative multiplicirao.
Jedan od najistaknutijih delova kursa bio je rad sa inovativnim resursom EMBL-a pod nazivom „Od DNK do terapije“, koji je nastavnicima omogućio da se stave u ulogu genetskih savetnika. Kroz ovo iskustvo, nastavnici su naučili kako da vode svoje učenike u analizi stvarnih podataka o DNK sekvenciranju i donošenju odluka o lečenju pacijenata, omogućavajući im da unesu autentičnu naučnu praksu u svoje učionice.
Učesnici su takođe imali priliku da uče od vrhunskih naučnika koji rade na čelu istraživanja u oblasti genomike. U unapred snimljenim predavanjima, dr Vladimir Beneš, šef Genomske osnovne laboratorije na EMBL-u, podelio je svoje fascinantno 40-godišnje iskustvo kroz evoluciju sekvenciranja DNK, dok je senior bioinformatičar Tobias Rausch otkrio najnovije napretke u primeni genomike. Rad Ramile Dilshat, postdoktorand u grupi Eileen Furlong, dodao je novu dimenziju sa uvidima u to kako geni orkestriraju razvoj ljudskog srca. Nakon toga, usledila je živahna panel diskusija u kojoj su nastavnici i naučnici razmenjivali ideje i saznanja.
Podjednako inspirativna bila su i predavanja nastavnika gde su edukatori podelili svoje kreativne načine kako da unesu genomiku u učionicu. Od modela koronavirusa do gigantnih papirnih prikaza gena za insulin, ideje koje su predstavljene bile su i briljantne i praktične. Ove sesije su se pokazale neprocenjivim jer su nastavnici delili strategije i gradili trajne profesionalne odnose.
Ne možemo recima opisati zahvalnost svim našim učesnicima i prisutnima, čija je posvećenost omogućila ovaj kurs. Zahvaljujući ucesnicima, dobili smo pohvale poput ove:
„Bio je to jedan od najboljih kurseva na kojima sam ikada bila! Povezao je odličan materijal i organizaciju u inspirativnoj lokaciji, sa divnim ljudima — od organizatora do učesnika.“
Međutim, uticaj ovog kursa daleko nadmašuje tih dva i po dana. Opremljeni praktičnim iskustvom u analizi podataka o sekvenciranju DNK, saznanjima od vodećih naučnika i neposrednim pristupom najnovijim laboratorijskim objektima, svaki učesnik je otišao kao sertifikovani EMBL Ambasador nastavnik. Spremni da vode slične kurseve na svojim lokalnim jezicima i inspirišu radoznalost o genomici u svojim zemljama, ovi edukatori su sada deo rastuće mreže koja menja obrazovanje u nauci širom Evrope.